Vi er som sagt i Pichilemu, the capital of surfing nå!

Det er så fint her, stedet leverer virkelig. Vi har gått tur langs strandpromenaden, gått og kikket inne i byen, og surfet.

Solnedgangene her er fantastiske, og bølgene her er akkurat det samme. Det høres hele tiden som om det blåser skikkelig ute, mens det er helt vindstille.

Det er ganske kaldt her, men varmt dersom du sitter i sola. Vannet derimot, var ganske så kaldt. Det var andre ting å tenke på en temperaturen på vannet når vi var ute med bretta, så det gjorde egentlig ikke så mye. Stranden jeg har surfet på heter Punta De Lobos, og han jeg har surfet med heter Manuel. For meg er det nok å stå på brettet, Manuel står på hodet.

Nå skal vi bare gjøre oss klare, og så skal vi spise inne i byen. I morgen drar vi tilbake til Santiago, hvor vi skal være resten av oppholdet.

- Marte & Malin

Nå har vi akkurat kommet på plass her i Pichilemu, også kalt «the capital of surfing».

Vi kom hit fra Santiago, hvor vi overnattet en dag, og før det var vi i byen La Serena, som er chiles nest eldste by.

I La Serena gikk vi langs strendene, shoppet, spiste ute på både tyske og italienske restauranter, og klarte attpå til å få med oss et tivoli.

Som nevnt tidligere er La Serrena en veldig gammel by, og har blant annet et fyrtårn som har stått der veldig lenge. Vi kjørte også to timer nordover og besøkte en nasjonalpark, som er kjent for pingviner, delfiner og hvaler.

På vei dit fikk vi også sett haugevis med esler, og litt rever.

Vi var også på et marked, hvor de så og si hadde alt man kan kalle for chilensk.

- Marte & Malin

Dagene på Påskeøya er over og vi er tilbake på fastlandet. Rart å være på en øy som ligger 3700 og 4000km fra lang på hver sin kant.

Vi har syklet, ridd og kjørt øya rundt. Bildene under er fra rideturen til øyas høyeste punkt.

Vi har spist tunfisk i utallige ulike varianter. Grillet tunfisk, tunfiskempanadas, Ceviche med tunfisk, tunfisk-carpachio mm

Og ikke minst har vi sett de berømte Moai-statuene som øya er så kjent for. Disse finnes overalt på øya. Dagen vi bestemte oss for å kjøre en tur for å se på statuene, støtte vi på uvær. Vi var forberedt på dette, så det gjorde egentlig ikke stort.

Vi har bodd i hytte mens vi har vært på øya. Øya har en veldig ujevn forsyning av strøm, og for å unngå at sikringene skulle gå, blir strømmen koblet ut dersom spenningen på nettet er for høy. Derfor var vi deler av tiden (ca. 20 timer) uten strøm,

Vi snakkes senere, Rapa Nui!

- Malin & Marte

Pga manglende tilgang til nett, ble dette innlegget dessverre ikke publisert. Innlegget er skrevet mens vi var på Påskeøya.

Endelig på Påskeøya, som heter Rapa Nui på det lokale språket.

Først må vi gratulere Pappa med dagen. Gratulerer med dagen, hurra for deg!

Dette har vi drømt om lenge, og så langt er det like spennende som vi hadde sett for oss.

Etter 6 timers flytur fra Chile, landet vi endelig på Påskeøya, som ligger 3700 km fra land. Øya har en ganske liten og enkel flyplass og det er kun Chiles nasjonale flyselskap som flyr til å fra øya.

På flyplassen ble vi møtt av ansatte fra stedet hvor vi har leid hytte. De hadde med tradisjonelle blomsterkranser da de møtte oss, deretter ble vi tatt med til hytta vi har leid, den ligger omtrendt midt på øya.

Vi har foreløpig bare vært her litt over et døgn. Vi startet med å besøke antropologisk museum kort tid etter ankomst (dvs i går ettermiddag). På kvelden gikk vi an lang tur og avsluttet dagen med middag og forstilling med tradisjonell dans.

I dag har vi syklet rundt en del av øya (dvs Pappa og Lillesøster har kjørt scooter ved siden av oss for Lillesøster har ikke lært å sykle). Vi har besøkt Orongo, som ligger på en høyde like ved flyplassen på øya. Stedet ble tradisjonelt brukt til religiøse seremonier noen uker i løpet av juli hvert år. Nå er mye av område rekonstruert, mens deler fremdeles ligger i ruiner. På vei til Orongo stoppet ved en av de tradisjonelle figurene som Påskeøya er så kjent for. De fleste av disse ligger utenfor sentrum, og vi skal bruke søndagen på å se nærmere på dem.

- Malin & Marte

Nå skal vi bare pakke sammen hotellrommet, og så er vi klare til å dra videre til neste hotell, som ligger ved flyplassen i Santiago. I morgen tar vi flyet derfra til Påskeøya. Flyturen tar ca. 5 timer, veldig mye kortere enn turen fra Norge til Santiago. Når vi kommer til Påskeøya skal vi bo i noen utrolige søte hytter, og vi har blant annet tenkt å leie hester, siden både meg og Lillesøster er glad i å ri.

Slenger med ett bilde av en av de fire kattene som har holdt oss med selskap på det søte hotellet vi har overnattet på her i Valparaíso.

Vi har endret designet på bloggen, igjen, da det var noen problemer med det gamle. Kom gjerne med tilbakemeldinger!  Vi har også fått en kontakt-epost, som står i sidemenyen, dersom det skulle være nødvendig å komme i kontakt med oss!

- Marte & Malin

I dag har vi rundt i Valparaíso, og vært i ett av Pablo Nerudas tre hus, som nå er gjort om til museum. Huset er plassert så du har utsikt
over hele Valpo - havet og åsene. Etter museet fant vi en fin restaurant vi spiste på, med samme fantastiske utsikt. Senere gikk vi ned til
byen igjen, handla litt, før vi tok oss litt is og noe å drikke. Etter det

dro vi til et lite tivoli i en park like ved.

I morgen drar vi til et hotell ved flyplassen, og på torsdag tar vi flyet over til Påskeøya. Mamma og pappa sitter å planlegger resten av turen
nå, så vi slipper å ta så mye mer på sparket, og fordi vi ikke har tenkt så mye på hva mer vi skal gjøre, når vi kommer hjem fra Påskeøya
igjen.

Etterpå skal vi spise på en restaurant som heter "Concepción", og resten av kvelden blir vi bare her på hotellet.

Da vi skulle tilbake til hotellet tok vi toget, og taubanen opp bakken. Igjen utrolig flott utsikt.

- Marte & Malin

I dag tidlig tok vi bussen fra Santiago til den kjente havnebyen Valparaíso. Byen er kjent for sin fargerike og kunstneriske bebyggelse og det historiske sentrumet fra kolonitiden. Byen er i godt selskap med både Rjukan og Notodden på UNESCOs verdensarvliste.

Vi bestemte oss for å gå en tur etter at vi ankom hotellet (som forresten er utrolig sjarmerende). Jeg har blitt veldig forkjølet, men det at det er så mye kult å se på tar fokus vekk fra følelsen av å puste inn barberblader.

Claudia fortalte oss at det var Chiles hippeste og styggeste by. Det kan vi skjønne. Byen er utrolig kul og sjarmerende, men den er dessverre også blant annet veldig forsøplet. En del av husene er også veldig utslitt, men det har nok med økonomien å gjøre.

Etter at vi hadde gått en stund fant vi en så utrolig søt Cafe, hvor vi tok oss noe å drikke. Cafeen heter "Color Cafe" og hvis jeg for første gang skal anbefale dere et sted å dra innom, om dere plutselig skulle befinne dere i Valparaíso, så er det denne,

Det er utrolig mye å ta bilder av her, så det blir mange bilder i innleggene fremover!

- Marte & Malin

Hektisk dag! Vi tenkte vi skulle ta en rolig dag, ettersom Pappa og Lillesøster kom i går og hadde reist langt. Disse planene ble endret allerede før frokost, da vi måtte hjelpe en turist som knapt kunne spansk med å finne frem til hotellrommet sitt. Etter dette gikk det i grunn slag i slag.

Vi fikk se presidentpalasset "La Moneda".

Vi dro til Museo chileno arte precolombino, et museum som kort fortalt har kunst fra tiden før europeerne kom til denne verdensdelen, dvs kunst fra før Chile var Chile.

Det har bodd folk i dette landet i mer enn 14 000 år, og befolkningen drev med mumifisering av sine døde lenge før man begynte med dette i Egypt.

Etter museumsbesøket var vi invitert på "almuerzo" hos Claudia. Som vanlig var vi sent ute, og ankom "lunsjen" nøyaktig 30 minutter før neste avtale. Da vi kom inn døra oppdaget vi at det ikke var noen vanlig lunsj, men derimot en grillfest hvor tre generasjoner var invitert for å spise med oss! Etter noen hektiske meldinger på tlf fikk vi utsatt neste "date", vi senket skuldrene og etter et par øl og en pisco sour (det lokale brennevinet blandet med presset lime), var vi klare for grillfest.

Etter grillfesten ble vi hentet av Daniel og tatt med til et område hvor det selges håndlagede og tradisjonelle produkter (smykker i kobber og lapis lazuli, ponchoer og mye mye mer).

Kvelden ble avsluttet med kaffe og kaker på café, før vi tok metroen tilbake til leiligheten. Jeg føler meg i grunn som en innfødt her. Vi reiser byen rundt med metro, og har ingen problemer hverken med å finne frem (eller tilbake) eller med å  finne noen som kan hjelpe om vi er usikre på noe. Jeg er i utgangspunktet ikke glad i store byer (Santiago har 5-6 millioner innbyggere) , men i følge vennene mine her er jeg "santiageña" ("en som er fra Santiago"). Ikke verst for en som ikke bare har dårlig, men som snarer mangler totalt retningssans.

I morgen forsøker vi på nytt på sen frokost før avreise til Valparaíso. En veldig kul havneby to timers busstur herfra.

Tilbake til overskriften. Det var full feiring av seieren i Copa America 2015 i går, det var i hvert fall det vi trodde. I dag har vi fått en korrigering på dette. Chilenere synes at det er stas å vinna Copa Amrica, men sier følgende om seieren: "Det er én ting å vinne Copa America 2015, det er noe helt annet å se Argentina tape i finalen!"

Vi synes det er veldig gøy å se at mange leser og deler bloggenvår. Fortsett med det!

- Malin & Marte

I kveld vant Chile Copa America! Vi var på Catedral de Futbol, som er en bar/restaurant hvor kampen ble vist. Det var 0-0 til pause og 0-0 til full tid,så det ble ekstraomganger. Etter ekstraomgangene var det også 0-0, derfor ble det straffer og da vant Chile 4-1. Chile scoret på alle forsøkene, mens Argentina bare scoret ett (det var L. Messi som scoret for Argentina) mens de bomma to ganger. Det 4. målet var det avgjørende skuddet, Chile vant og det ble ikke mer straffer.

Jeg elsker fotball, men det ser ut som de i Chile liker fotball mer enn meg. Det kjørte mange biler med flagg ut av bilene og de sto i vinduer og veiva med flagg. Det går folk rundt og roper/synger Chi Chi Chi Le Le Le  VIVA CHILE.

Her kan du se hvordan Chile feirer seieren!

- Lillebror

De siste dagene har bestått av lite planlegging, trøbbel med pc og et mistet bankkort. Men nå er ting endelig på rett spor.

Vi har vært i Andesfjellene. Den første dagen badet vi der. Vannet var hentet fra det man kaller "Termas" som betyr "varme kilder" på norsk. Det var utrolig deilig og bade, men kjedelig når vi først måtte opp på land igjen, da det var rundt 35 grader i vannet, og 6 grader i lufta. Vi hadde også problemer med å komme oss opp, da mamma egentlig ikke hadde planlagt noe. Vi stod klare i resepsjonen kl. 10, og fant ut at det kun går én buss opp, kvart over 9. Det endte med at en av de som jobbet på hotellet kjørte oss opp. Da vi kom opp ble vi fortalt at det ikke gikk noen buss ned igjen heller, men det viste seg å være feil, å vi kom oss ned igjen etter at vi hadde bada. Mamma hadde også glemt å ta med håndklær til oss, men det fikk vi låne der oppe. Av og til er mamma litt vel optimistisk, og tar det som en selvfølge at alt ordner seg. Noe det heldigvis alltid gjør.

Dagen nr. 2 stod vi på slalom i Andesfjellene. Dette var litt mer planlagt, ettersom vi hadde funnet ut ganske mye om transporten dagen før. Det var en så utrolig opplevelse, og utsikten var helt fantastisk.

Nå er vi fremme i Santiago igjen, og har fått en ny adapter. Mamma har også fått sperret bankkortet som lå igjen i minibanken i Chillan, noe vi fant ut 5 timer unna.

Malin

Hei og velkommen til min blogg!

Legg meg til som venn

· Juni 2016 · April 2016 · Juli 2015 · Juni 2015

· Blogg · Chile

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Få din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.