¡Adiós Concepción!

De siste dagene har vi reist rundt i Concepcíon eller «Conce» som de som bor her (eller har bodd her) sier. Jeg har forøvrig kjørt bil i sør-amerika for første gang!

Vi har besøkt Casa del Arte som er berømt for sitt fantastiske veggmaleri. Vi har spist empanadas, besøkt lagunen i San Pedro, Parque Ecuador, Universidad de Concepción og ikke minst har jeg truffet venninner fra Colegio Bautista. Det var ubeskrivelig gøy å treffe dem igjen etter 20 år!

Universidad de Concepción

Casa del Arte

San Pedro

Før jeg avslutter må Jeg nevne at Chile har kommet til finalen i Copa America. Vi er i Santiago hvor finalen spilles på lørdag, og gleder oss enormt selv om vi ikke skal på kampen. Vi har bestilt bord på La Catedral del Futbol, som er en fotballrestaurant/bar i Santiago. Hvem som blir Chiles motstander i finalen avgjøres om noen timer, når Argentina møter Paraguay. ¡Vamos Chile!

-Malin & Marte

Vi har vært på kamp! Før vi reiste fra Norge kjøpte vi billetter til en av kvartfinalene i Copa America. Etter hvert ble det klart at vi skulle se Brasil vs Paraguay. Vi (Lillebror) heiet på Brasil, og trodde egentlig det skulle bli lett match, men det var feil. Brasil ledet 1-0 til pause, men stillingen var 1-1 etter 90 minutter. Det hele endte med straffespark, så vi fikk mye for pengene!

Det var veldig gøy å være på kamp! Masse hyggelige og hjelpsomme folk, og mange barnefamilier på kampen. Til sammen var det like under 30 000 tilskuere på stadion.

De fleste heiet på Brasil, så det var ange som var skuffet etter kampen. Nå er semifinalistene klare: Chile vs Perú og Argentina vs Paraguay. Finalen går i Santiago 4 juli, og vi er i Santiago når finaln spilles. Vi har ikke billetter til kampen, men regner med at hovedstaden snus på hodet denne helgen, spesielt om Chile kommer til finalen.

Ingen av bildene er tatt med kamera, fordi vi lot vesker og det meste hjemme. Noen av bildene er tatt med Marcelas mobil, og noen med min.

- Malin & Marte

I går var vi ute stort sett hele dagen, så vi fikk ikke skrevet noe innlegg. Men vi har tatt veldig mange bilder!

Ariel tok oss med på en biltur til 2 havnebyer, som begge ble veldig skadet av flodbølger under jordskjelvet i 2010.

Den første byen vi dro til het Talcahuano. Ca halve byen ble ødelagt av en stor bølge som resultat av jordskjelvet, og veldig mange mennesker døde. Byen har blitt bygd opp igjen nå. Blant annet ble 3 store skip dratt langt opp på land av bølgene, og de har valgt å la den ene båten bli liggende. Noe som har vært et problem i Talcahuano (som ikke har med jordskjelvet å gjøre) er sjøløvene. De har pleid å komme opp på land, og hvis de blir virkelig sultne, kommer de opp på veiene. De valgte derfor å lage en flytebrygge til sjøløvene, så de slapp å komme opp på land for å slappe av. Noe som resulterte i at sjøløvene nå både er på land og på flytebrygga.

Den andre landsbyen vi dro til het Tumbes, hele byen ble vasket vekk av en flodbølge, og de holder fortsatt på å bygge opp. De fleste husene er nå bygd slik at de står på en garasje, sånn at husene ikke vil bli så skadet dersom en ny bølge kommer. Det er nå en søt liten havn, med utrolig mange båter. Vi fikk høre at det er fult av biler og folk i havnen når det er helg, fordi alle kommer for å smake på fisken og skalldyrene, noe vi også fikk i går.

Dette er inn mot Tumbes. Du kan se at husene består av 3 etasjer, i stedet for å ha 2 etasjer og en garasje ved siden av, som nok er litt vanligere.

Nå er mamma, Lillebror, Marcela og meg på vei til å se kvartfinalen i Copa America - Brasil vs Paraguay, nytt innlegg kommer i morgen!

- Marte & Malin

Dette innlegget ble skrevet i går, men pga problemer med pc'en fikk vi ikke publisert det før i dag.

Det ble ikke noe innlegg i går, så det er ekstra mye å fortelle i dag!

På mandag, etter vi publiserte siste innlegg, var vi hjemme hos Claudia å spiste kveldsmat sammen med henne og barna hennes. Det er jo nesten 20 år siden mamma var her sist, så de hadde mye å snakke om. Etter vi hadde spist dro vi til et shoppingsenter i nærheten av Claudias hus, bare så vi skulle få kjøpt et par ting vi hadde glemt igjen hjemme. Claudias hus er forøvrig ikke i Santiago, der vi bodde, og Claudia jobbet, så vi måtte ta metroen for å komme dit. Noe som viste seg å være veldig enkelt og greit, så lenge du holdt godt på sakene dine (som vesker, poser etc).

Etter et par treningsturer med Claudia som metroverge, klarte vi i går helt fint å komme oss fra sentrum i Santago til Paulina, en av mammas beste venninner fra da hun bodde her. Men dagen ble ikke startet med metrotur, for vi hadde nemmelig bestemt oss for å ta et bad, siden hotellet tross alt hadde et basseng på taket. Vi var fast bestemte for å bade, alle sammen, selv om bassenget ikke var oppvarmet, og det er på det kaldeste (vinter) her i Chile. Jeg var uti først, Lillebror var uti lengst, og Mamma var uti eldst.

Det var etter dette, og etter at vi spiste med Claudia, at vi dro til Paulina for å spise kvelds. Hun bodde i et veldig fint nabolag, med en park, hvor Lillebror og Paulinas sønn spilte fotball så og si hele kvelden.

I dag tidlig var det Concepcion som stod for tur, så da vi hadde spist frokost på hotellet tok vi metroen til bussholdeplassen. Bussturen derfra til Concepcion tok 6 timer, men i forhold til turen fra Norge til Santiago, var dette ingenting. Vi er nå hos mammas familie, og skal være her i ca 6 dager.

- Marte & Malin

Vi er fremme! Vi dro hjemmefra i går klokka 12, og rett over klokken 9 lokal tid stilte vi oss i køen for å komme gjennom passkontrollen. Da hadde vi reist i 27 timer! En knapp time senere hadde vi funnet bagasjen og satt i drosje på vei til hotellet. Selvsagt var det ikke mulig å sjekke inn på rommet før etter 15, men vi fikk satt fra oss bagasjen og tok oss en tur i Santiago sentrum. På de få timene vi har vært her har vi rukket å treffe Claudia (min vertssøster da jeg var utvekslingsstudent i Concepción), vi har også rukket å se oss om i området rundt hotellet.

Vanligvis tar vi fly på natten, noe som vil si at flyplassens lille sushirestaurant ikke er åpen, så vi fikk oss en god start på turen da vi fikk spise vår favorittmat til lunsj. Lillebror ble også fornøyd, da han fikk sitte å spise sin favorittmat med oss, nemlig baconpølse fra Narvesen

Hotellet er vel strengt tatt ikke et hotell, men snarere fire høyblokker på rekke, med utleieleiligheter til en bra pris. Vi bor i 16. etasje og har flott utsikt. Vi bor også like under bassengområdet, som er plassert i 18. etasje.

Bydelen heter Bellas Artes, og er perfekt for museums-hopping. La Moneda (presidentpalasset), Plaza de Armas, Museo Chileno de Arte Precolombiano, Centro Gabriela Mistral, Museo Nacional de Bellas Artes og Museo de Arte Contemporáneo ligger få kvartaler fra der vi bor.

VI må gå nå, for vi er invitert hjem til Claudia og hennes familie. Før vi logger av må vi unnskylde til Pappa for at vi ikke la merke til at han hadde klipt seg da vi skulle dra. Beklager! Du har så lite hår igjen at vi ikke legger merke til om det blir litt kortere...

-Malin & Marte

Nå har vi kjøpt billetter til en av kvartfinalene i Copa America! Dette har Lillebror feiret med å anlegge samme frisyre som Fredrik Nordkvelle (midtbanespiller på Odd og forøvrig en veldig sympatisk fyr). Er vi heldig kommer kampen til å bli mellom Brasil og Argentina, men det gjenstår noen innledende kamper før vi vet hvem som skal spille. Kvartfinalen vi skal se er den siste av de 4 kvartfinalene, og den spilles i Concepcion lørdag 27/6, altså om en uke.

Malin er ferdig pakket, og fikk plass til det hun trenger i kofferten. Ikke godt å vite hvor man skal begynne, når vi håper på badetemperaturer deler av ferien, samtidig som vi skal kjøre slalom i Andesfjellene i begynnelsen av ferien. Det jeg gleder meg mest av alt til (utenom å treffe igjen gamle venne og kjente, som jeg ikke har sett på nesten 20 år), er Påskeøya! Der har vi leid en veldig kul hytte, og jeg håper oppholdet der svarer til forventningene.

Som oppvarming til turen brukte jeg deler av dagen i går på en løpetur. I morgen skal vi jogge fra et fly til et annet når vi har 50 minutter på flybytte i Düsseldorf. Vi satser på at det går greit... I går ettermiddag var vi på PiT, som i år har besøk av mange artister fra Sør-Amerika. Malin fant en fin poncho som hun ville kjøpe for å ta med seg til Chile, men jeg fikk henne fra det. Det blir litt som å ta med vin når man skal på ferie til Frankrike...

-Malin & Marte

Turen vi har ventet så lenge på er nå kun få dager unna. Reisen er en konfirmasjonsgave, og jeg (Malin), har selv fått velge reisemål.

Mamma og jeg kommer til å oppdatere bloggen underveis, slik at dere som vil følge oss på turen, får gjort det. Vi har ennå ikke begynt å pakke, men vi har kjøpt nye kofferter, begge to. Vi satser på å ikke fylle koffertene før vi er klare for hjemreise.

Vi har lagt noen planer, men kommer til å ta en del på sparket. Dersom noen har tips, så tar vi med glede imot det.

Det å komme seg fra Norge til Chile er en lang reise (ca. 22 timer), og vi holder fortsatt på med å skaffe oss underholdning til flyturen. Mamma skjønner ikke hvorfor hun ikke får logget på Netflix med viaplaybrukeren vår, og pappa får bare opp en feilmelding når han søker på Viaflix. Jeg får hjelpe dem så problemet blir løst.

Reisen er ikke over idet vi lander i Santiago, for vi kommer til å reise mye når vi kommer frem, for å få oppleve mest mulig. Stuebordet bærer derfor et preg av bøker om Chile, og mobilene har de fleste reiseapper vi kan få bruk for.

Mamma, som for øvrig er spansklærer, håper selvfølgelig at jeg skal lære mest mulig spansk på turen, og at noen av innleggene fremover kan være på spansk. Men det får vi se litt an.

Det hadde vært gøy om mange ville følge oss, del gjerne innlegget videre med dine venner.

Dette er langt fra vår første tur, men for første gang velger vi å blogge underveis. Det blir garantert ikke vår siste tur, kanskje fortsetter vi bloggingen også.

Malin

Hei og velkommen til min blogg!

Legg meg til som venn

· Juni 2016 · April 2016 · Juli 2015 · Juni 2015

· Blogg · Chile

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Få din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.