Jeg får en del spørsmål, både privat og på ting jeg legger ut, angående oppholdet mitt her nede. Hvorfor ikke bare svare på dem her, så andre som lurer også får svar.

Jeg reiser ikke med en organisasjon. Oppholdet mitt er organisert privat, sammen med familie og venner av familien. Moren min bodde her når hun var ung, og moren i vertsfamilien jeg bor hos nå, var søsteren til mamma i hennes vertsfamilie. Billetter og alt er bestilt på egenhånd. Jeg har også skaffet meg jobb privat, via bekjente.

Jeg reiser alene, uten familien min. Som sagt reiser jeg privat, så det er kun meg, ikke en gruppe. Når det er sagt har jeg blitt kjent med en del tyske her nede, som reiser med en organisasjon i Tyskland. En av jentene der er halvt norsk, og jeg er veldig glad for å ha blitt kjent med andre.

Det er skummelt. Men det gjør overhode ingenting. Jeg koser meg, og ordet kjedelig eksisterer ikke for meg lenger. Det er kjempegøy å få til ting på egenhånd, og hele turen består hittil av masse mestringsfølelse. Jeg får vist hvor selvstendig jeg er, og jeg er tvunget til å lære meg mye mer.

Jeg er kjempefornøyd med arbeidsplassen min. Det er oppturer og det er nedturer. Det er barn som ikke har hatt det så bra, og noen av barna kommer til å være rammet av dette resten av livet. Derfor er det så fantastisk å vite at jeg utgjør en forskjell. Og det er herlige barn. Jeg klarer ikke en gang forklare hvor søte de er.

Veldig mange "advarte" meg, og sa at at barn på barnehjem som oftest var veldig vanskelige å håndtere, men de er så herlige. De som er gamle nok til å skjønne er bare takknemlige, nettopp fordi at det å komme til et slikt hjem er en ny sjanse her i Chile. I tillegg er det så mye positiv energi her. Alt fra direktører, tanter og barn stråler av positiv energi, og det trengs virkelig på et barnehjem. Jeg koser meg fra jeg kommer til jeg drar hjem, og begynner virkelig å tro at jeg kommer til å jobbe med barn når jeg blir eldre også.

Jeg blir her til 30. juli. Og regner med å lande i Norge 31. juli. Jeg tenker derimot å dra tilbake hit neste sommer også, og eventuelt flytte ned etter VG2. Dette er overhodet ikke bestemt ennå, men det er det jeg håper på, og ønsker.

Jeg anbefaler virkelig dette. Ikke nødvendigvis til Chile, men å reise på måten jeg gjør. Du blir mer selvstendig, og du lærer mer. Men det er også en viktig regel, som kommer før alle andre. SETT DINE EGNE GRENSER. Føler du deg ikke klar for å reise, er det viktig å vente til du er klar. Det er faktisk en ganske stor greie å reise ut i verden uten noen der til å passe på deg. Da er det viktig å kjenne deg selv, og vite når nok er nok, og vite hva som ikke kommer til å fungere.

Jeg tror også dette er billigere og bedre enn en språkreise. På en språkreise kan du fort ha lett for å klenge deg på de som snakker samme språk som deg osv, og det setter fort en stopper for din egen læring.

Har du ingen kontakter i landet du vil dra til finnes det også en del løsninger, du kan blant annet laste ned en app som heter couchsurfing. På denne lønner det seg å være "vertified member", fordi du oftes blir tatt som en mer seriøs bruker da. Dette koster bare rundt 160kr i året, men jeg mener også å huske at du må være 18 år for å bruke den. Via denne appen kan du søke etter noen å bo hos for en viss periode om du skriver inn stedet du skal til, og slik kan du "couch surfe" under oppholdet ditt. Du kan også bare møte andre reisende, og på den måten skaffe deg bekjente (kjenner flere her nede som har møtt hverandre på den måten). Du kan også melde deg på events, jeg vet ikke om dette gjelder for så mange andre byer, men her i Santiago har couchsurfing events ukentlig hvor du kan møte andre reisende.

Jeg er kjempefornøyd, og anbefaler både reisemåten min og Chile til alle som føler seg klare for det!

Hei igjen, alle sammen!

Nå er klokken rundt 6 her nede, og jeg er endelig på plass i huset igjen! I dag har jeg brukt dagen på å lære meg ruten til å fra jobb, så det ikke blir problemer når jeg starter!

Jeg jobber 08:30-14:00, mandag til fredag. I tillegg er jobben nesten 1 og en halv time unna med metro og buss, så jeg må være ute av huset tidlig! Jeg regner med å være avgårde allerede klokken 7 på morgenen, og siden det fortsatt er bekmørkt ute på den tiden er det kjekt å kunne reiseruten i hodet!

Etter litt turer hit og dit med metro møtte jeg Christian, som tok meg med for å spise lunsj på et kjøpesenter ikke langt fra der han jobber. Etter det dro han tilbake på jobb, mens jeg rakk å shoppe litt, og så tok metroen hjem.

Det har vært utrolig deilig å slappe av her, sove lenge og gjøre hva jeg vil på dagtid, men jeg kjenner meg utrolig klar for å ha en fast timeplan nå også. Jeg er utrolig klar for jobb, med andre ord!

- Malin

Jeg starter ikke å jobbe før på onsdag, så dagene brukes på å gjøre meg kjent rundt området jeg bor! Hverdagen er helt normal for de jeg bor hos, så jeg kommer meg rundt omkring på egenhånd med metroen. Det er ganske utfordrende fordi systemet er helt nytt for meg, men det er også ganske morsomt og lettvint når du først skjønner tegninga!

Vero (hushjelpen her) hjalp meg å aktivere det nye SIM-kortet mitt, så jeg kan bruke det chilenske nummeret mitt, og også bruke 3G til whatsapp, som blir brukt av alle her nede, uansett alder. Sånn blir det lettere for meg å kontakte de jeg bor hos eller andre jeg kjenner, dersom det skjer noe eller jeg trenger hjelp med noe.

Etter det dro jeg til kjøpesenteret Apumangue, som ligger 5 min unna med metroen, og etter det har jeg kun vært her hjemme og brukt tid på Sarah og Ian, barna i familien jeg bor hos!

- Malin

Innlegget kommer såpass sent fordi jeg rett og slett har brukt de to siste dagene på å komme på plass, og sette meg inn i rutinene her nede igjen.

Jeg landet på flyplassen i Santiago rundt 9 tiden i chilensk tid på lørdag, som tilsvarer kl 3 på ettermiddagen i Norge. Jeg hadde da reist siden kl 1 på fredag, og etter kun 1 time med søvn på flyet var jeg helt utslitt. På lørdagen bestemte jeg meg for å holde det gående helt til kvelden, så jeg kunne snu døgnet så raskt som mulig, det gikk, men jeg endte opp med å sove rundt 12 timer den natten.

På søndag feiret vi farsdagen, og vi stod opp å serverte hjemmelaget appelsinjuice og supersøte pannekaker til Christian, faren i familien jeg bor hos. Etter det dro vi på en sykkeltur, for i Santiago stenger de nemlig en del gater på søndager, så kun syklister kan bruke de. Så dro vi ut å spiste på en indisk restaurant, hvor Daniel så hentet meg og tok meg til barnehjemmet hvor jeg skal jobbe, så jeg fikk møte direktøren og snakket litt med han. Jeg starter å jobbe der på onsdag, så inntil da skal jeg bare lære meg gatene litt bedre, så jeg enkelt kan komme meg til og fra hjemmet.

- Malin

For snart 1 år siden fikk jeg en reise til Chile i gave av mamma og pappa. Det tok meg ikke mer enn 1 dag før jeg skjønte at jeg måtte tilbake en annen gang også. Og nå er alt gjort klart for at jeg kan dra ned igjen, denne gangen ikke bare for min egen del.

Jeg kommer til å reise til Chile 17. juni, akkurat i tide til å gå glipp av siste dag i 10. klasse. I år blir jeg der 6 uker, ikke 5, som i fjor. Dette er ikke det eneste som endrer seg fra i fjor, da jeg i år reiser alene. Mamma og pappa tar med seg resten av familien og drar til Gran Canaria, mens jeg setter meg på et fly og reiser til andre siden av verden. Jeg gruer meg masse, men gleder meg enda mer.

En annen forskjell som det gleder meg å kunne fortelle om, er at jeg under oppholdet kommer til å jobbe på et barnehjem i Santiago (Abonnerer du på TA kan du lese mer om dette ved å trykke HER). Daniel, som jeg ble kjent med gjennom mamma der nede har skaffet meg jobben, og jeg ser frem til utrolig mange nye opplevelser, og til å ta med meg denne erfaringen videre.

Jeg kommer til å bo i Santiago, muligens reise litt rundt med familien jeg bor hos og venner, men det blir planlagt underveis eller rett før turen. Hun jeg skal bo hos heter Claudia, og hun snakker heldigvis for meg litt engelsk, noe som ikke er så vanlig i Chile. Det jeg gruer meg mest til er faktisk å snakke, jeg kan jo det enkleste når det kommer til spansk, men noen i nærheten av native speaker er jeg absolutt ikke! Men igjen, det er også noe jeg gleder meg masse til, fordi jeg kommer til å lære så ekstremt mye.

Jeg betaler for reisen til og fra Chile selv, altså flybilletter, med litt bidrag fra generøse besteforeldre. Konfirmasjonspengene mine vil gå til å dekke det resterende av flybillettene, og jeg må starte allerede nå med å spare opp penger til for eksempel shopping.

Selv tror jeg det blir en fantastisk tur, igjen! Jeg gleder meg så til å bli kjent med nye mennesker, og til å møte de jeg ble kjent med sist! Når det kommer til barnehjemmet, er jeg veldig nysgjerrig på alle inntrykkene som venter meg. Jeg kommer til å få høre mye sterkt, og bli kjent med mange nye personer. Jeg klarer nesten ikke vente, og gleder meg til å dele nok en tur med dere!

- Malin

Vi er som sagt i Pichilemu, the capital of surfing nå!

Det er så fint her, stedet leverer virkelig. Vi har gått tur langs strandpromenaden, gått og kikket inne i byen, og surfet.

Solnedgangene her er fantastiske, og bølgene her er akkurat det samme. Det høres hele tiden som om det blåser skikkelig ute, mens det er helt vindstille.

Det er ganske kaldt her, men varmt dersom du sitter i sola. Vannet derimot, var ganske så kaldt. Det var andre ting å tenke på en temperaturen på vannet når vi var ute med bretta, så det gjorde egentlig ikke så mye. Stranden jeg har surfet på heter Punta De Lobos, og han jeg har surfet med heter Manuel. For meg er det nok å stå på brettet, Manuel står på hodet.

Nå skal vi bare gjøre oss klare, og så skal vi spise inne i byen. I morgen drar vi tilbake til Santiago, hvor vi skal være resten av oppholdet.

- Marte & Malin

Nå har vi akkurat kommet på plass her i Pichilemu, også kalt «the capital of surfing».

Vi kom hit fra Santiago, hvor vi overnattet en dag, og før det var vi i byen La Serena, som er chiles nest eldste by.

I La Serena gikk vi langs strendene, shoppet, spiste ute på både tyske og italienske restauranter, og klarte attpå til å få med oss et tivoli.

Som nevnt tidligere er La Serrena en veldig gammel by, og har blant annet et fyrtårn som har stått der veldig lenge. Vi kjørte også to timer nordover og besøkte en nasjonalpark, som er kjent for pingviner, delfiner og hvaler.

På vei dit fikk vi også sett haugevis med esler, og litt rever.

Vi var også på et marked, hvor de så og si hadde alt man kan kalle for chilensk.

- Marte & Malin

Dagene på Påskeøya er over og vi er tilbake på fastlandet. Rart å være på en øy som ligger 3700 og 4000km fra lang på hver sin kant.

Vi har syklet, ridd og kjørt øya rundt. Bildene under er fra rideturen til øyas høyeste punkt.

Vi har spist tunfisk i utallige ulike varianter. Grillet tunfisk, tunfiskempanadas, Ceviche med tunfisk, tunfisk-carpachio mm

Og ikke minst har vi sett de berømte Moai-statuene som øya er så kjent for. Disse finnes overalt på øya. Dagen vi bestemte oss for å kjøre en tur for å se på statuene, støtte vi på uvær. Vi var forberedt på dette, så det gjorde egentlig ikke stort.

Vi har bodd i hytte mens vi har vært på øya. Øya har en veldig ujevn forsyning av strøm, og for å unngå at sikringene skulle gå, blir strømmen koblet ut dersom spenningen på nettet er for høy. Derfor var vi deler av tiden (ca. 20 timer) uten strøm,

Vi snakkes senere, Rapa Nui!

- Malin & Marte

Pga manglende tilgang til nett, ble dette innlegget dessverre ikke publisert. Innlegget er skrevet mens vi var på Påskeøya.

Endelig på Påskeøya, som heter Rapa Nui på det lokale språket.

Først må vi gratulere Pappa med dagen. Gratulerer med dagen, hurra for deg!

Dette har vi drømt om lenge, og så langt er det like spennende som vi hadde sett for oss.

Etter 6 timers flytur fra Chile, landet vi endelig på Påskeøya, som ligger 3700 km fra land. Øya har en ganske liten og enkel flyplass og det er kun Chiles nasjonale flyselskap som flyr til å fra øya.

På flyplassen ble vi møtt av ansatte fra stedet hvor vi har leid hytte. De hadde med tradisjonelle blomsterkranser da de møtte oss, deretter ble vi tatt med til hytta vi har leid, den ligger omtrendt midt på øya.

Vi har foreløpig bare vært her litt over et døgn. Vi startet med å besøke antropologisk museum kort tid etter ankomst (dvs i går ettermiddag). På kvelden gikk vi an lang tur og avsluttet dagen med middag og forstilling med tradisjonell dans.

I dag har vi syklet rundt en del av øya (dvs Pappa og Lillesøster har kjørt scooter ved siden av oss for Lillesøster har ikke lært å sykle). Vi har besøkt Orongo, som ligger på en høyde like ved flyplassen på øya. Stedet ble tradisjonelt brukt til religiøse seremonier noen uker i løpet av juli hvert år. Nå er mye av område rekonstruert, mens deler fremdeles ligger i ruiner. På vei til Orongo stoppet ved en av de tradisjonelle figurene som Påskeøya er så kjent for. De fleste av disse ligger utenfor sentrum, og vi skal bruke søndagen på å se nærmere på dem.

- Malin & Marte

Nå skal vi bare pakke sammen hotellrommet, og så er vi klare til å dra videre til neste hotell, som ligger ved flyplassen i Santiago. I morgen tar vi flyet derfra til Påskeøya. Flyturen tar ca. 5 timer, veldig mye kortere enn turen fra Norge til Santiago. Når vi kommer til Påskeøya skal vi bo i noen utrolige søte hytter, og vi har blant annet tenkt å leie hester, siden både meg og Lillesøster er glad i å ri.

Slenger med ett bilde av en av de fire kattene som har holdt oss med selskap på det søte hotellet vi har overnattet på her i Valparaíso.

Vi har endret designet på bloggen, igjen, da det var noen problemer med det gamle. Kom gjerne med tilbakemeldinger!  Vi har også fått en kontakt-epost, som står i sidemenyen, dersom det skulle være nødvendig å komme i kontakt med oss!

- Marte & Malin

I dag har vi rundt i Valparaíso, og vært i ett av Pablo Nerudas tre hus, som nå er gjort om til museum. Huset er plassert så du har utsikt
over hele Valpo - havet og åsene. Etter museet fant vi en fin restaurant vi spiste på, med samme fantastiske utsikt. Senere gikk vi ned til
byen igjen, handla litt, før vi tok oss litt is og noe å drikke. Etter det

dro vi til et lite tivoli i en park like ved.

I morgen drar vi til et hotell ved flyplassen, og på torsdag tar vi flyet over til Påskeøya. Mamma og pappa sitter å planlegger resten av turen
nå, så vi slipper å ta så mye mer på sparket, og fordi vi ikke har tenkt så mye på hva mer vi skal gjøre, når vi kommer hjem fra Påskeøya
igjen.

Etterpå skal vi spise på en restaurant som heter "Concepción", og resten av kvelden blir vi bare her på hotellet.

Da vi skulle tilbake til hotellet tok vi toget, og taubanen opp bakken. Igjen utrolig flott utsikt.

- Marte & Malin

I dag tidlig tok vi bussen fra Santiago til den kjente havnebyen Valparaíso. Byen er kjent for sin fargerike og kunstneriske bebyggelse og det historiske sentrumet fra kolonitiden. Byen er i godt selskap med både Rjukan og Notodden på UNESCOs verdensarvliste.

Vi bestemte oss for å gå en tur etter at vi ankom hotellet (som forresten er utrolig sjarmerende). Jeg har blitt veldig forkjølet, men det at det er så mye kult å se på tar fokus vekk fra følelsen av å puste inn barberblader.

Claudia fortalte oss at det var Chiles hippeste og styggeste by. Det kan vi skjønne. Byen er utrolig kul og sjarmerende, men den er dessverre også blant annet veldig forsøplet. En del av husene er også veldig utslitt, men det har nok med økonomien å gjøre.

Etter at vi hadde gått en stund fant vi en så utrolig søt Cafe, hvor vi tok oss noe å drikke. Cafeen heter "Color Cafe" og hvis jeg for første gang skal anbefale dere et sted å dra innom, om dere plutselig skulle befinne dere i Valparaíso, så er det denne,

Det er utrolig mye å ta bilder av her, så det blir mange bilder i innleggene fremover!

- Marte & Malin

Hektisk dag! Vi tenkte vi skulle ta en rolig dag, ettersom Pappa og Lillesøster kom i går og hadde reist langt. Disse planene ble endret allerede før frokost, da vi måtte hjelpe en turist som knapt kunne spansk med å finne frem til hotellrommet sitt. Etter dette gikk det i grunn slag i slag.

Vi fikk se presidentpalasset "La Moneda".

Vi dro til Museo chileno arte precolombino, et museum som kort fortalt har kunst fra tiden før europeerne kom til denne verdensdelen, dvs kunst fra før Chile var Chile.

Det har bodd folk i dette landet i mer enn 14 000 år, og befolkningen drev med mumifisering av sine døde lenge før man begynte med dette i Egypt.

Etter museumsbesøket var vi invitert på "almuerzo" hos Claudia. Som vanlig var vi sent ute, og ankom "lunsjen" nøyaktig 30 minutter før neste avtale. Da vi kom inn døra oppdaget vi at det ikke var noen vanlig lunsj, men derimot en grillfest hvor tre generasjoner var invitert for å spise med oss! Etter noen hektiske meldinger på tlf fikk vi utsatt neste "date", vi senket skuldrene og etter et par øl og en pisco sour (det lokale brennevinet blandet med presset lime), var vi klare for grillfest.

Etter grillfesten ble vi hentet av Daniel og tatt med til et område hvor det selges håndlagede og tradisjonelle produkter (smykker i kobber og lapis lazuli, ponchoer og mye mye mer).

Kvelden ble avsluttet med kaffe og kaker på café, før vi tok metroen tilbake til leiligheten. Jeg føler meg i grunn som en innfødt her. Vi reiser byen rundt med metro, og har ingen problemer hverken med å finne frem (eller tilbake) eller med å  finne noen som kan hjelpe om vi er usikre på noe. Jeg er i utgangspunktet ikke glad i store byer (Santiago har 5-6 millioner innbyggere) , men i følge vennene mine her er jeg "santiageña" ("en som er fra Santiago"). Ikke verst for en som ikke bare har dårlig, men som snarer mangler totalt retningssans.

I morgen forsøker vi på nytt på sen frokost før avreise til Valparaíso. En veldig kul havneby to timers busstur herfra.

Tilbake til overskriften. Det var full feiring av seieren i Copa America 2015 i går, det var i hvert fall det vi trodde. I dag har vi fått en korrigering på dette. Chilenere synes at det er stas å vinna Copa Amrica, men sier følgende om seieren: "Det er én ting å vinne Copa America 2015, det er noe helt annet å se Argentina tape i finalen!"

Vi synes det er veldig gøy å se at mange leser og deler bloggenvår. Fortsett med det!

- Malin & Marte

I kveld vant Chile Copa America! Vi var på Catedral de Futbol, som er en bar/restaurant hvor kampen ble vist. Det var 0-0 til pause og 0-0 til full tid,så det ble ekstraomganger. Etter ekstraomgangene var det også 0-0, derfor ble det straffer og da vant Chile 4-1. Chile scoret på alle forsøkene, mens Argentina bare scoret ett (det var L. Messi som scoret for Argentina) mens de bomma to ganger. Det 4. målet var det avgjørende skuddet, Chile vant og det ble ikke mer straffer.

Jeg elsker fotball, men det ser ut som de i Chile liker fotball mer enn meg. Det kjørte mange biler med flagg ut av bilene og de sto i vinduer og veiva med flagg. Det går folk rundt og roper/synger Chi Chi Chi Le Le Le  VIVA CHILE.

Her kan du se hvordan Chile feirer seieren!

- Lillebror

De siste dagene har bestått av lite planlegging, trøbbel med pc og et mistet bankkort. Men nå er ting endelig på rett spor.

Vi har vært i Andesfjellene. Den første dagen badet vi der. Vannet var hentet fra det man kaller "Termas" som betyr "varme kilder" på norsk. Det var utrolig deilig og bade, men kjedelig når vi først måtte opp på land igjen, da det var rundt 35 grader i vannet, og 6 grader i lufta. Vi hadde også problemer med å komme oss opp, da mamma egentlig ikke hadde planlagt noe. Vi stod klare i resepsjonen kl. 10, og fant ut at det kun går én buss opp, kvart over 9. Det endte med at en av de som jobbet på hotellet kjørte oss opp. Da vi kom opp ble vi fortalt at det ikke gikk noen buss ned igjen heller, men det viste seg å være feil, å vi kom oss ned igjen etter at vi hadde bada. Mamma hadde også glemt å ta med håndklær til oss, men det fikk vi låne der oppe. Av og til er mamma litt vel optimistisk, og tar det som en selvfølge at alt ordner seg. Noe det heldigvis alltid gjør.

Dagen nr. 2 stod vi på slalom i Andesfjellene. Dette var litt mer planlagt, ettersom vi hadde funnet ut ganske mye om transporten dagen før. Det var en så utrolig opplevelse, og utsikten var helt fantastisk.

Nå er vi fremme i Santiago igjen, og har fått en ny adapter. Mamma har også fått sperret bankkortet som lå igjen i minibanken i Chillan, noe vi fant ut 5 timer unna.

¡Adiós Concepción!

De siste dagene har vi reist rundt i Concepcíon eller «Conce» som de som bor her (eller har bodd her) sier. Jeg har forøvrig kjørt bil i sør-amerika for første gang!

Vi har besøkt Casa del Arte som er berømt for sitt fantastiske veggmaleri. Vi har spist empanadas, besøkt lagunen i San Pedro, Parque Ecuador, Universidad de Concepción og ikke minst har jeg truffet venninner fra Colegio Bautista. Det var ubeskrivelig gøy å treffe dem igjen etter 20 år!

Universidad de Concepción

Casa del Arte

San Pedro

Før jeg avslutter må Jeg nevne at Chile har kommet til finalen i Copa America. Vi er i Santiago hvor finalen spilles på lørdag, og gleder oss enormt selv om vi ikke skal på kampen. Vi har bestilt bord på La Catedral del Futbol, som er en fotballrestaurant/bar i Santiago. Hvem som blir Chiles motstander i finalen avgjøres om noen timer, når Argentina møter Paraguay. ¡Vamos Chile!

-Malin & Marte

Vi har vært på kamp! Før vi reiste fra Norge kjøpte vi billetter til en av kvartfinalene i Copa America. Etter hvert ble det klart at vi skulle se Brasil vs Paraguay. Vi (Lillebror) heiet på Brasil, og trodde egentlig det skulle bli lett match, men det var feil. Brasil ledet 1-0 til pause, men stillingen var 1-1 etter 90 minutter. Det hele endte med straffespark, så vi fikk mye for pengene!

Det var veldig gøy å være på kamp! Masse hyggelige og hjelpsomme folk, og mange barnefamilier på kampen. Til sammen var det like under 30 000 tilskuere på stadion.

De fleste heiet på Brasil, så det var ange som var skuffet etter kampen. Nå er semifinalistene klare: Chile vs Perú og Argentina vs Paraguay. Finalen går i Santiago 4 juli, og vi er i Santiago når finaln spilles. Vi har ikke billetter til kampen, men regner med at hovedstaden snus på hodet denne helgen, spesielt om Chile kommer til finalen.

Ingen av bildene er tatt med kamera, fordi vi lot vesker og det meste hjemme. Noen av bildene er tatt med Marcelas mobil, og noen med min.

- Malin & Marte

I går var vi ute stort sett hele dagen, så vi fikk ikke skrevet noe innlegg. Men vi har tatt veldig mange bilder!

Ariel tok oss med på en biltur til 2 havnebyer, som begge ble veldig skadet av flodbølger under jordskjelvet i 2010.

Den første byen vi dro til het Talcahuano. Ca halve byen ble ødelagt av en stor bølge som resultat av jordskjelvet, og veldig mange mennesker døde. Byen har blitt bygd opp igjen nå. Blant annet ble 3 store skip dratt langt opp på land av bølgene, og de har valgt å la den ene båten bli liggende. Noe som har vært et problem i Talcahuano (som ikke har med jordskjelvet å gjøre) er sjøløvene. De har pleid å komme opp på land, og hvis de blir virkelig sultne, kommer de opp på veiene. De valgte derfor å lage en flytebrygge til sjøløvene, så de slapp å komme opp på land for å slappe av. Noe som resulterte i at sjøløvene nå både er på land og på flytebrygga.

Den andre landsbyen vi dro til het Tumbes, hele byen ble vasket vekk av en flodbølge, og de holder fortsatt på å bygge opp. De fleste husene er nå bygd slik at de står på en garasje, sånn at husene ikke vil bli så skadet dersom en ny bølge kommer. Det er nå en søt liten havn, med utrolig mange båter. Vi fikk høre at det er fult av biler og folk i havnen når det er helg, fordi alle kommer for å smake på fisken og skalldyrene, noe vi også fikk i går.

Dette er inn mot Tumbes. Du kan se at husene består av 3 etasjer, i stedet for å ha 2 etasjer og en garasje ved siden av, som nok er litt vanligere.

Nå er mamma, Lillebror, Marcela og meg på vei til å se kvartfinalen i Copa America - Brasil vs Paraguay, nytt innlegg kommer i morgen!

- Marte & Malin

Dette innlegget ble skrevet i går, men pga problemer med pc'en fikk vi ikke publisert det før i dag.

Det ble ikke noe innlegg i går, så det er ekstra mye å fortelle i dag!

På mandag, etter vi publiserte siste innlegg, var vi hjemme hos Claudia å spiste kveldsmat sammen med henne og barna hennes. Det er jo nesten 20 år siden mamma var her sist, så de hadde mye å snakke om. Etter vi hadde spist dro vi til et shoppingsenter i nærheten av Claudias hus, bare så vi skulle få kjøpt et par ting vi hadde glemt igjen hjemme. Claudias hus er forøvrig ikke i Santiago, der vi bodde, og Claudia jobbet, så vi måtte ta metroen for å komme dit. Noe som viste seg å være veldig enkelt og greit, så lenge du holdt godt på sakene dine (som vesker, poser etc).

Etter et par treningsturer med Claudia som metroverge, klarte vi i går helt fint å komme oss fra sentrum i Santago til Paulina, en av mammas beste venninner fra da hun bodde her. Men dagen ble ikke startet med metrotur, for vi hadde nemmelig bestemt oss for å ta et bad, siden hotellet tross alt hadde et basseng på taket. Vi var fast bestemte for å bade, alle sammen, selv om bassenget ikke var oppvarmet, og det er på det kaldeste (vinter) her i Chile. Jeg var uti først, Lillebror var uti lengst, og Mamma var uti eldst.

Det var etter dette, og etter at vi spiste med Claudia, at vi dro til Paulina for å spise kvelds. Hun bodde i et veldig fint nabolag, med en park, hvor Lillebror og Paulinas sønn spilte fotball så og si hele kvelden.

I dag tidlig var det Concepcion som stod for tur, så da vi hadde spist frokost på hotellet tok vi metroen til bussholdeplassen. Bussturen derfra til Concepcion tok 6 timer, men i forhold til turen fra Norge til Santiago, var dette ingenting. Vi er nå hos mammas familie, og skal være her i ca 6 dager.

- Marte & Malin

Vi er fremme! Vi dro hjemmefra i går klokka 12, og rett over klokken 9 lokal tid stilte vi oss i køen for å komme gjennom passkontrollen. Da hadde vi reist i 27 timer! En knapp time senere hadde vi funnet bagasjen og satt i drosje på vei til hotellet. Selvsagt var det ikke mulig å sjekke inn på rommet før etter 15, men vi fikk satt fra oss bagasjen og tok oss en tur i Santiago sentrum. På de få timene vi har vært her har vi rukket å treffe Claudia (min vertssøster da jeg var utvekslingsstudent i Concepción), vi har også rukket å se oss om i området rundt hotellet.

Vanligvis tar vi fly på natten, noe som vil si at flyplassens lille sushirestaurant ikke er åpen, så vi fikk oss en god start på turen da vi fikk spise vår favorittmat til lunsj. Lillebror ble også fornøyd, da han fikk sitte å spise sin favorittmat med oss, nemlig baconpølse fra Narvesen

Hotellet er vel strengt tatt ikke et hotell, men snarere fire høyblokker på rekke, med utleieleiligheter til en bra pris. Vi bor i 16. etasje og har flott utsikt. Vi bor også like under bassengområdet, som er plassert i 18. etasje.

Bydelen heter Bellas Artes, og er perfekt for museums-hopping. La Moneda (presidentpalasset), Plaza de Armas, Museo Chileno de Arte Precolombiano, Centro Gabriela Mistral, Museo Nacional de Bellas Artes og Museo de Arte Contemporáneo ligger få kvartaler fra der vi bor.

VI må gå nå, for vi er invitert hjem til Claudia og hennes familie. Før vi logger av må vi unnskylde til Pappa for at vi ikke la merke til at han hadde klipt seg da vi skulle dra. Beklager! Du har så lite hår igjen at vi ikke legger merke til om det blir litt kortere...

-Malin & Marte

Nå har vi kjøpt billetter til en av kvartfinalene i Copa America! Dette har Lillebror feiret med å anlegge samme frisyre som Fredrik Nordkvelle (midtbanespiller på Odd og forøvrig en veldig sympatisk fyr). Er vi heldig kommer kampen til å bli mellom Brasil og Argentina, men det gjenstår noen innledende kamper før vi vet hvem som skal spille. Kvartfinalen vi skal se er den siste av de 4 kvartfinalene, og den spilles i Concepcion lørdag 27/6, altså om en uke.

Malin er ferdig pakket, og fikk plass til det hun trenger i kofferten. Ikke godt å vite hvor man skal begynne, når vi håper på badetemperaturer deler av ferien, samtidig som vi skal kjøre slalom i Andesfjellene i begynnelsen av ferien. Det jeg gleder meg mest av alt til (utenom å treffe igjen gamle venne og kjente, som jeg ikke har sett på nesten 20 år), er Påskeøya! Der har vi leid en veldig kul hytte, og jeg håper oppholdet der svarer til forventningene.

Som oppvarming til turen brukte jeg deler av dagen i går på en løpetur. I morgen skal vi jogge fra et fly til et annet når vi har 50 minutter på flybytte i Düsseldorf. Vi satser på at det går greit... I går ettermiddag var vi på PiT, som i år har besøk av mange artister fra Sør-Amerika. Malin fant en fin poncho som hun ville kjøpe for å ta med seg til Chile, men jeg fikk henne fra det. Det blir litt som å ta med vin når man skal på ferie til Frankrike...

-Malin & Marte

Turen vi har ventet så lenge på er nå kun få dager unna. Reisen er en konfirmasjonsgave, og jeg (Malin), har selv fått velge reisemål.

Mamma og jeg kommer til å oppdatere bloggen underveis, slik at dere som vil følge oss på turen, får gjort det. Vi har ennå ikke begynt å pakke, men vi har kjøpt nye kofferter, begge to. Vi satser på å ikke fylle koffertene før vi er klare for hjemreise.

Vi har lagt noen planer, men kommer til å ta en del på sparket. Dersom noen har tips, så tar vi med glede imot det.

Det å komme seg fra Norge til Chile er en lang reise (ca. 22 timer), og vi holder fortsatt på med å skaffe oss underholdning til flyturen. Mamma skjønner ikke hvorfor hun ikke får logget på Netflix med viaplaybrukeren vår, og pappa får bare opp en feilmelding når han søker på Viaflix. Jeg får hjelpe dem så problemet blir løst.

Reisen er ikke over idet vi lander i Santiago, for vi kommer til å reise mye når vi kommer frem, for å få oppleve mest mulig. Stuebordet bærer derfor et preg av bøker om Chile, og mobilene har de fleste reiseapper vi kan få bruk for.

Mamma, som for øvrig er spansklærer, håper selvfølgelig at jeg skal lære mest mulig spansk på turen, og at noen av innleggene fremover kan være på spansk. Men det får vi se litt an.

Det hadde vært gøy om mange ville følge oss, del gjerne innlegget videre med dine venner.

Dette er langt fra vår første tur, men for første gang velger vi å blogge underveis. Det blir garantert ikke vår siste tur, kanskje fortsetter vi bloggingen også.

Malin

Hei og velkommen til min blogg!

Legg meg til som venn

· Juni 2016 · April 2016 · Juli 2015 · Juni 2015

· Blogg · Chile

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Få din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.