Jeg fr en del sprsml, bde privat og p ting jeg legger ut, angende oppholdet mitt her nede. Hvorfor ikke bare svare p dem her, s andre som lurer ogs fr svar.

Jeg reiser ikke med en organisasjon. Oppholdet mitt er organisert privat, sammen med familie og venner av familien. Moren min bodde her nr hun var ung, og moren i vertsfamilien jeg bor hos n, var ssteren til mamma i hennes vertsfamilie. Billetter og alt er bestilt p egenhnd. Jeg har ogs skaffet meg jobb privat, via bekjente.

Jeg reiser alene, uten familien min. Som sagt reiser jeg privat, s det er kun meg, ikke en gruppe. Nr det er sagt har jeg blitt kjent med en del tyske her nede, som reiser med en organisasjon i Tyskland. En av jentene der er halvt norsk, og jeg er veldig glad for ha blitt kjent med andre.

Det er skummelt. Men det gjr overhode ingenting. Jeg koser meg, og ordet kjedelig eksisterer ikke for meg lenger. Det er kjempegy f til ting p egenhnd, og hele turen bestr hittil av masse mestringsflelse. Jeg fr vist hvor selvstendig jeg er, og jeg er tvunget til lre meg mye mer.

Jeg er kjempefornyd med arbeidsplassen min. Det er oppturer og det er nedturer. Det er barn som ikke har hatt det s bra, og noen av barna kommer til vre rammet av dette resten av livet. Derfor er det s fantastisk vite at jeg utgjr en forskjell. Og det er herlige barn. Jeg klarer ikke en gang forklare hvor ste de er.

Veldig mange "advarte" meg, og sa at at barn p barnehjem som oftest var veldig vanskelige hndtere, men de er s herlige. De som er gamle nok til skjnne er bare takknemlige, nettopp fordi at det komme til et slikt hjem er en ny sjanse her i Chile. I tillegg er det s mye positiv energi her. Alt fra direktrer, tanter og barn strler av positiv energi, og det trengs virkelig p et barnehjem. Jeg koser meg fra jeg kommer til jeg drar hjem, og begynner virkelig tro at jeg kommer til jobbe med barn nr jeg blir eldre ogs.

Jeg blir her til 30. juli. Og regner med lande i Norge 31. juli. Jeg tenker derimot dra tilbake hit neste sommer ogs, og eventuelt flytte ned etter VG2. Dette er overhodet ikke bestemt enn, men det er det jeg hper p, og nsker.

Jeg anbefaler virkelig dette. Ikke ndvendigvis til Chile, men reise p mten jeg gjr. Du blir mer selvstendig, og du lrer mer. Men det er ogs en viktig regel, som kommer fr alle andre. SETT DINE EGNE GRENSER. Fler du deg ikke klar for reise, er det viktig vente til du er klar. Det er faktisk en ganske stor greie  reise ut i verden uten noen der til passe p deg. Da er det viktig kjenne deg selv, og vite nr nok er nok, og vite hva som ikke kommer til fungere.

Jeg tror ogs dette er billigere og bedre enn en sprkreise. P en sprkreise kan du fort ha lett for klenge deg p de som snakker samme sprk som deg osv, og det setter fort en stopper for din egen lring.

Har du ingen kontakter i landet du vil dra til finnes det ogs en del lsninger, du kan blant annet laste ned en app som heter couchsurfing. P denne lnner det seg vre "vertified member", fordi du oftes blir tatt som en mer seris bruker da. Dette koster bare rundt 160kr i ret, men jeg mener ogs huske at du m vre 18 r for bruke den. Via denne appen kan du ske etter noen bo hos for en viss periode om du skriver inn stedet du skal til, og slik kan du "couch surfe" under oppholdet ditt. Du kan ogs bare mte andre reisende, og p den mten skaffe deg bekjente (kjenner flere her nede som har mtt hverandre p den mten). Du kan ogs melde deg p events, jeg vet ikke om dette gjelder for s mange andre byer, men her i Santiago har couchsurfing events ukentlig hvor du kan mte andre reisende.

Jeg er kjempefornyd, og anbefaler bde reisemten min og Chile til alle som fler seg klare for det!

Hei igjen, alle sammen!

N er klokken rundt 6 her nede, og jeg er endelig p plass i huset igjen! I dag har jeg brukt dagen p lre meg ruten til fra jobb, s det ikke blir problemer nr jeg starter!

Jeg jobber 08:30-14:00, mandag til fredag. I tillegg er jobben nesten 1 og en halv time unna med metro og buss, s jeg m vre ute av huset tidlig! Jeg regner med vre avgrde allerede klokken 7 p morgenen, og siden det fortsatt er bekmrkt ute p den tiden er det kjekt kunne reiseruten i hodet!

Etter litt turer hit og dit med metro mtte jeg Christian, som tok meg med for spise lunsj p et kjpesenter ikke langt fra der han jobber. Etter det dro han tilbake p jobb, mens jeg rakk shoppe litt, og s tok metroen hjem.

Det har vrt utrolig deilig slappe av her, sove lenge og gjre hva jeg vil p dagtid, men jeg kjenner meg utrolig klar for ha en fast timeplan n ogs. Jeg er utrolig klar for jobb, med andre ord!

- Malin

Jeg starter ikke jobbe fr p onsdag, s dagene brukes p gjre meg kjent rundt omrdet jeg bor! Hverdagen er helt normal for de jeg bor hos, s jeg kommer meg rundt omkring p egenhnd med metroen. Det er ganske utfordrende fordi systemet er helt nytt for meg, men det er ogs ganske morsomt og lettvint nr du frst skjnner tegninga!

Vero (hushjelpen her) hjalp meg aktivere det nye SIM-kortet mitt, s jeg kan bruke det chilenske nummeret mitt, og ogs bruke 3G til whatsapp, som blir brukt av alle her nede, uansett alder. Snn blir det lettere for meg kontakte de jeg bor hos eller andre jeg kjenner, dersom det skjer noe eller jeg trenger hjelp med noe.

Etter det dro jeg til kjpesenteret Apumangue, som ligger 5 min unna med metroen, og etter det har jeg kun vrt her hjemme og brukt tid p Sarah og Ian, barna i familien jeg bor hos!

- Malin

Innlegget kommer spass sent fordi jeg rett og slett har brukt de to siste dagene p komme p plass, og sette meg inn i rutinene her nede igjen.

Jeg landet p flyplassen i Santiago rundt 9 tiden i chilensk tid p lrdag, som tilsvarer kl 3 p ettermiddagen i Norge. Jeg hadde da reist siden kl 1 p fredag, og etter kun 1 time med svn p flyet var jeg helt utslitt. P lrdagen bestemte jeg meg for holde det gende helt til kvelden, s jeg kunne snu dgnet s raskt som mulig, det gikk, men jeg endte opp med sove rundt 12 timer den natten.

P sndag feiret vi farsdagen, og vi stod opp serverte hjemmelaget appelsinjuice og superste pannekaker til Christian, faren i familien jeg bor hos. Etter det dro vi p en sykkeltur, for i Santiago stenger de nemlig en del gater p sndager, s kun syklister kan bruke de. S dro vi ut spiste p en indisk restaurant, hvor Daniel s hentet meg og tok meg til barnehjemmet hvor jeg skal jobbe, s jeg fikk mte direktren og snakket litt med han. Jeg starter jobbe der p onsdag, s inntil da skal jeg bare lre meg gatene litt bedre, s jeg enkelt kan komme meg til og fra hjemmet.

- Malin

For snart 1 r siden fikk jeg en reise til Chile i gave av mamma og pappa. Det tok meg ikke mer enn 1 dag fr jeg skjnte at jeg mtte tilbake en annen gang ogs. Og n er alt gjort klart for at jeg kan dra ned igjen, denne gangen ikke bare for min egen del.

Jeg kommer til reise til Chile 17. juni, akkurat i tide til g glipp av siste dag i 10. klasse. I r blir jeg der 6 uker, ikke 5, som i fjor. Dette er ikke det eneste som endrer seg fra i fjor, da jeg i r reiser alene. Mamma og pappa tar med seg resten av familien og drar til Gran Canaria, mens jeg setter meg p et fly og reiser til andre siden av verden. Jeg gruer meg masse, men gleder meg enda mer.

En annen forskjell som det gleder meg kunne fortelle om, er at jeg under oppholdet kommer til jobbe p et barnehjem i Santiago (Abonnerer du p TA kan du lese mer om dette ved trykke HER). Daniel, som jeg ble kjent med gjennom mamma der nede har skaffet meg jobben, og jeg ser frem til utrolig mange nye opplevelser, og til ta med meg denne erfaringen videre.

Jeg kommer til bo i Santiago, muligens reise litt rundt med familien jeg bor hos og venner, men det blir planlagt underveis eller rett fr turen. Hun jeg skal bo hos heter Claudia, og hun snakker heldigvis for meg litt engelsk, noe som ikke er s vanlig i Chile. Det jeg gruer meg mest til er faktisk snakke, jeg kan jo det enkleste nr det kommer til spansk, men noen i nrheten av native speaker er jeg absolutt ikke! Men igjen, det er ogs noe jeg gleder meg masse til, fordi jeg kommer til lre s ekstremt mye.

Jeg betaler for reisen til og fra Chile selv, alts flybilletter, med litt bidrag fra generse besteforeldre. Konfirmasjonspengene mine vil g til dekke det resterende av flybillettene, og jeg m starte allerede n med spare opp penger til for eksempel shopping.

Selv tror jeg det blir en fantastisk tur, igjen! Jeg gleder meg s til bli kjent med nye mennesker, og til mte de jeg ble kjent med sist! Nr det kommer til barnehjemmet, er jeg veldig nysgjerrig p alle inntrykkene som venter meg. Jeg kommer til f hre mye sterkt, og bli kjent med mange nye personer. Jeg klarer nesten ikke vente, og gleder meg til dele nok en tur med dere!

- Malin

Vi er som sagt i Pichilemu, the capital of surfing n!

Det er s fint her, stedet leverer virkelig. Vi har gtt tur langs strandpromenaden, gtt og kikket inne i byen, og surfet.

Solnedgangene her er fantastiske, og blgene her er akkurat det samme. Det hres hele tiden som om det blser skikkelig ute, mens det er helt vindstille.

Det er ganske kaldt her, men varmt dersom du sitter i sola. Vannet derimot, var ganske s kaldt. Det var andre ting tenke p en temperaturen p vannet nr vi var ute med bretta, s det gjorde egentlig ikke s mye. Stranden jeg har surfet p heter Punta De Lobos, og han jeg har surfet med heter Manuel. For meg er det nok st p brettet, Manuel str p hodet.

N skal vi bare gjre oss klare, og s skal vi spise inne i byen. I morgen drar vi tilbake til Santiago, hvor vi skal vre resten av oppholdet.

- Marte & Malin

N har vi akkurat kommet p plass her i Pichilemu, ogs kalt the capital of surfing.

Vi kom hit fra Santiago, hvor vi overnattet en dag, og fr det var vi i byen La Serena, som er chiles nest eldste by.

I La Serena gikk vi langs strendene, shoppet, spiste ute p bde tyske og italienske restauranter, og klarte attp til f med oss et tivoli.

Som nevnt tidligere er La Serrena en veldig gammel by, og har blant annet et fyrtrn som har sttt der veldig lenge. Vi kjrte ogs to timer nordover og beskte en nasjonalpark, som er kjent for pingviner, delfiner og hvaler.

P vei dit fikk vi ogs sett haugevis med esler, og litt rever.

Vi var ogs p et marked, hvor de s og si hadde alt man kan kalle for chilensk.

- Marte & Malin

Dagene p Pskeya er over og vi er tilbake p fastlandet. Rart vre p en y som ligger 3700 og 4000km fra lang p hver sin kant.

Vi har syklet, ridd og kjrt ya rundt. Bildene under er fra rideturen til yas hyeste punkt.

Vi har spist tunfisk i utallige ulike varianter. Grillet tunfisk, tunfiskempanadas, Ceviche med tunfisk, tunfisk-carpachio mm

Og ikke minst har vi sett de bermte Moai-statuene som ya er s kjent for. Disse finnes overalt p ya. Dagen vi bestemte oss for kjre en tur for se p statuene, sttte vi p uvr. Vi var forberedt p dette, s det gjorde egentlig ikke stort.

Vi har bodd i hytte mens vi har vrt p ya. ya har en veldig ujevn forsyning av strm, og for unng at sikringene skulle g, blir strmmen koblet ut dersom spenningen p nettet er for hy. Derfor var vi deler av tiden (ca. 20 timer) uten strm,

Vi snakkes senere, Rapa Nui!

- Malin & Marte

Pga manglende tilgang til nett, ble dette innlegget dessverre ikke publisert. Innlegget er skrevet mens vi var p Pskeya.

Endelig p Pskeya, som heter Rapa Nui p det lokale sprket.

Frst m vi gratulere Pappa med dagen. Gratulerer med dagen, hurra for deg!

Dette har vi drmt om lenge, og s langt er det like spennende som vi hadde sett for oss.

Etter 6 timers flytur fra Chile, landet vi endelig p Pskeya, som ligger 3700 km fra land. ya har en ganske liten og enkel flyplass og det er kun Chiles nasjonale flyselskap som flyr til fra ya.

P flyplassen ble vi mtt av ansatte fra stedet hvor vi har leid hytte. De hadde med tradisjonelle blomsterkranser da de mtte oss, deretter ble vi tatt med til hytta vi har leid, den ligger omtrendt midt p ya.

Vi har forelpig bare vrt her litt over et dgn. Vi startet med beske antropologisk museum kort tid etter ankomst (dvs i gr ettermiddag). P kvelden gikk vi an lang tur og avsluttet dagen med middag og forstilling med tradisjonell dans.

I dag har vi syklet rundt en del av ya (dvs Pappa og Lillesster har kjrt scooter ved siden av oss for Lillesster har ikke lrt sykle). Vi har beskt Orongo, som ligger p en hyde like ved flyplassen p ya. Stedet ble tradisjonelt brukt til religise seremonier noen uker i lpet av juli hvert r. N er mye av omrde rekonstruert, mens deler fremdeles ligger i ruiner. P vei til Orongo stoppet ved en av de tradisjonelle figurene som Pskeya er s kjent for. De fleste av disse ligger utenfor sentrum, og vi skal bruke sndagen p se nrmere p dem.

- Malin & Marte

N skal vi bare pakke sammen hotellrommet, og s er vi klare til dra videre til neste hotell, som ligger ved flyplassen i Santiago. I morgen tar vi flyet derfra til Pskeya. Flyturen tar ca. 5 timer, veldig mye kortere enn turen fra Norge til Santiago. Nr vi kommer til Pskeya skal vi bo i noen utrolige ste hytter, og vi har blant annet tenkt leie hester, siden bde meg og Lillesster er glad i ri.

Slenger med ett bilde av en av defire kattene som har holdt oss med selskap p det ste hotellet vi har overnattet p her i Valparaso.

Vi har endret designet p bloggen, igjen, da det var noen problemer med det gamle. Kom gjerne med tilbakemeldinger! Vi har ogs ftt en kontakt-epost, som str i sidemenyen, dersom det skulle vre ndvendig komme i kontakt med oss!

- Marte & Malin

I dag har vi rundt i Valparaso, og vrt i ett av Pablo Nerudas tre hus, som n er gjort om til museum. Huset er plassert s du har utsikt
over hele Valpo - havet og sene. Etter museet fant vi en fin restaurant vi spiste p, med samme fantastiske utsikt. Senere gikk vi ned til
byen igjen, handla litt, fr vi tok oss litt is og noe drikke. Etter det

dro vi til et lite tivoli i en park like ved.

I morgen drar vi til et hotell ved flyplassen, og p torsdag tar vi flyet over til Pskeya. Mamma og pappa sitter planlegger resten av turen
n, s vi slipper ta s mye mer p sparket, og fordi vi ikke har tenkt s mye p hva mer vi skal gjre, nr vi kommer hjem fra Pskeya
igjen.

Etterp skal vi spise p en restaurant som heter "Concepcin", og resten av kvelden blir vi bare her p hotellet.

Da vi skulle tilbake til hotellet tok vi toget, og taubanen opp bakken. Igjen utrolig flott utsikt.

- Marte & Malin

I dag tidlig tok vi bussen fra Santiago til den kjente havnebyen Valparaso. Byen er kjent for sin fargerike og kunstneriske bebyggelse og det historiske sentrumet fra kolonitiden. Byen er i godt selskap med bde Rjukan og Notodden p UNESCOs verdensarvliste.

Vi bestemte oss for g en tur etter at vi ankom hotellet (som forresten er utrolig sjarmerende). Jeg har blitt veldig forkjlet, men det at det er s mye kult se p tar fokus vekk fra flelsen av puste inn barberblader.

Claudia fortalte oss at det var Chiles hippeste og styggeste by. Det kan vi skjnne. Byen er utrolig kul og sjarmerende, men den er dessverre ogs blant annet veldig forsplet. En del av husene er ogs veldig utslitt, men det har nok med konomien gjre.

Etter at vi hadde gtt en stund fant vi en s utrolig st Cafe, hvor vi tok oss noe drikke. Cafeen heter "Color Cafe" og hvis jeg for frste gang skal anbefale dere et sted dra innom, om dere plutselig skulle befinne dere i Valparaso, s er det denne,

Det er utrolig mye ta bilder av her, s det blir mange bilder i innleggene fremover!

- Marte & Malin

Hektisk dag! Vi tenkte vi skulle ta en rolig dag, ettersom Pappa og Lillesster kom i gr og hadde reist langt. Disse planene ble endret allerede fr frokost, da vi mtte hjelpe en turist som knapt kunne spansk med finne frem til hotellrommet sitt. Etter dette gikk det i grunn slag i slag.

Vi fikk se presidentpalasset "La Moneda".

Vi dro til Museo chileno arte precolombino, et museum som kort fortalt har kunst fra tiden fr europeerne kom til denne verdensdelen, dvs kunst fra fr Chile var Chile.

Det har bodd folk i dette landet i mer enn 14 000 r, og befolkningen drev med mumifisering av sine dde lenge fr man begynte med dette i Egypt.

Etter museumsbesket var vi invitert p "almuerzo" hos Claudia. Som vanlig var vi sent ute, og ankom "lunsjen" nyaktig 30 minutter fr neste avtale. Da vi kom inn dra oppdaget vi at det ikke var noen vanlig lunsj, men derimot en grillfest hvor tre generasjoner var invitert for spise med oss! Etter noen hektiske meldinger p tlf fikk vi utsatt neste "date", vi senket skuldrene og etter et par l og en pisco sour (det lokale brennevinet blandet med presset lime), var vi klare for grillfest.

Etter grillfesten ble vi hentet av Daniel og tatt med til et omrde hvor det selges hndlagede og tradisjonelle produkter (smykker i kobber og lapis lazuli, ponchoer og mye mye mer).

Kvelden ble avsluttet med kaffe og kaker p caf, fr vi tok metroen tilbake til leiligheten. Jeg fler meg i grunn som en innfdt her. Vi reiser byen rundt med metro, og har ingen problemer hverken med finne frem (eller tilbake) eller med finne noen som kan hjelpe om vi er usikre p noe. Jeg er i utgangspunktet ikke glad i store byer (Santiago har 5-6 millioner innbyggere) , men i flge vennene mine her er jeg "santiagea" ("en som er fra Santiago"). Ikke verst for en som ikke bare har drlig, men som snarer mangler totalt retningssans.

I morgen forsker vi p nytt p sen frokost fr avreise til Valparaso. En veldig kul havneby to timers busstur herfra.

Tilbake til overskriften. Det var full feiring av seieren i Copa America 2015 i gr, det var i hvert fall det vi trodde. I dag har vi ftt en korrigering p dette. Chilenere synes at det er stas vinna Copa Amrica, men sier flgende om seieren: "Det er n ting vinne Copa America 2015, det er noe helt annet se Argentina tape i finalen!"

Vi synes det er veldig gy se at mange leser og deler bloggenvr. Fortsett med det!

- Malin & Marte

I kveld vant Chile Copa America! Vi var p Catedral de Futbol, som er en bar/restaurant hvor kampen ble vist. Det var 0-0 til pause og 0-0 til full tid,s det ble ekstraomganger. Etter ekstraomgangene var det ogs 0-0, derfor ble det straffer og da vant Chile 4-1. Chile scoret p alle forskene, mens Argentina bare scoret ett (det var L. Messi som scoret for Argentina) mens de bomma to ganger. Det 4. mlet var det avgjrende skuddet, Chile vant og det ble ikke mer straffer.

Jeg elsker fotball, men det ser ut som de i Chile liker fotball mer enn meg. Det kjrte mange biler med flagg ut av bilene og de sto i vinduer og veiva med flagg. Det gr folk rundt og roper/synger Chi Chi Chi Le Le Le VIVA CHILE.

Her kan du se hvordan Chile feirer seieren!

- Lillebror

De siste dagene har besttt av lite planlegging, trbbel med pc og et mistet bankkort. Men n er ting endelig p rett spor.

Vi har vrt i Andesfjellene. Den frste dagen badet vi der. Vannet var hentet fra det man kaller "Termas" som betyr "varme kilder" p norsk. Det var utrolig deilig og bade, men kjedelig nr vi frst mtte opp p land igjen, da det var rundt 35 grader i vannet, og 6 grader i lufta. Vi hadde ogs problemer med komme oss opp, da mamma egentlig ikke hadde planlagt noe. Vi stod klare i resepsjonen kl. 10, og fant ut at det kun gr n buss opp, kvart over 9. Det endte med at en av de som jobbet p hotellet kjrte oss opp. Da vi kom opp ble vi fortalt at det ikke gikk noen buss ned igjen heller, men det viste seg vre feil, vi kom oss ned igjen etter at vi hadde bada. Mamma hadde ogs glemt ta med hndklr til oss, men det fikk vi lne der oppe. Av og til er mamma litt vel optimistisk, og tar det som en selvflge at alt ordner seg. Noe det heldigvis alltid gjr.

Dagennr. 2 stod vi p slalom i Andesfjellene. Dette var litt mer planlagt, ettersom vi hadde funnet ut ganske mye om transporten dagen fr. Det var en s utrolig opplevelse, og utsikten var helt fantastisk.

N er vi fremme i Santiago igjen, og har ftt en ny adapter. Mamma har ogs ftt sperret bankkortet som l igjen i minibanken i Chillan, noe vi fant ut 5 timer unna.

Adis Concepcin!

De siste dagene har vi reist rundt i Concepcon eller Conce som de som bor her (eller har bodd her) sier. Jeg har forvrig kjrt bil i sr-amerika for frste gang!

Vi har beskt Casa del Arte som er bermt for sitt fantastiske veggmaleri. Vi har spist empanadas, beskt lagunen i San Pedro, Parque Ecuador, Universidad de Concepcin og ikke minst har jeg truffet venninner fra Colegio Bautista. Det var ubeskrivelig gy treffe dem igjen etter 20 r!

Universidad de Concepcin

Casa del Arte

San Pedro

Fr jeg avslutter m Jeg nevne at Chile har kommet til finalen i Copa America. Vi er i Santiago hvor finalen spilles p lrdag, og gleder oss enormt selv om vi ikke skal p kampen. Vi har bestilt bord p La Catedral del Futbol, som er en fotballrestaurant/bar i Santiago. Hvem som blir Chiles motstander i finalen avgjres om noen timer, nr Argentina mter Paraguay. Vamos Chile!

-Malin & Marte

Vi har vrt p kamp! Fr vi reiste fra Norge kjpte vi billetter til en av kvartfinalene i Copa America. Etter hvert ble det klart at vi skulle se Brasil vs Paraguay. Vi (Lillebror) heiet p Brasil, og trodde egentlig det skulle bli lett match, men det var feil. Brasil ledet 1-0 til pause, men stillingen var 1-1 etter 90 minutter. Det hele endte med straffespark, s vi fikk mye for pengene!

Det var veldig gy vre p kamp! Masse hyggelige og hjelpsomme folk, og mange barnefamilier p kampen. Til sammen var det like under 30000 tilskuere p stadion.

De fleste heiet p Brasil, s det var ange som var skuffet etter kampen. N er semifinalistene klare: Chile vs Per og Argentina vs Paraguay. Finalen gr i Santiago 4 juli, og vi er i Santiago nr finaln spilles. Vi har ikke billetter til kampen, men regner med at hovedstaden snus p hodet denne helgen, spesielt om Chile kommer til finalen.

Ingen av bildene er tatt med kamera, fordi vi lot vesker og det meste hjemme. Noen av bildene er tatt med Marcelas mobil, og noen med min.

- Malin & Marte

I gr var vi ute stort sett hele dagen, s vi fikk ikke skrevet noe innlegg. Men vi har tatt veldig mange bilder!

Ariel tok oss med p en biltur til 2 havnebyer, som begge ble veldig skadet av flodblger under jordskjelvet i 2010.

Den frste byen vi dro til het Talcahuano. Ca halve byen ble delagt av en stor blge som resultat av jordskjelvet, og veldig mange mennesker dde. Byen har blitt bygd opp igjen n. Blant annet ble 3 store skip dratt langt opp p land av blgene, og de har valgt la den ene bten bli liggende. Noe som har vrt et problem i Talcahuano (som ikke har med jordskjelvet gjre) er sjlvene. De har pleid komme opp p land, og hvis de blir virkelig sultne, kommer de opp p veiene. De valgte derfor lage en flytebrygge til sjlvene, s de slapp komme opp p land for slappe av. Noe som resulterte i at sjlvene n bde er p land og p flytebrygga.

Den andre landsbyen vi dro til het Tumbes, hele byen ble vasket vekk av en flodblge, og de holder fortsatt p bygge opp. De fleste husene er n bygd slik at de str p en garasje, snn at husene ikke vil bli s skadet dersom en ny blge kommer. Det er n en st liten havn, med utrolig mange bter. Vi fikk hre at det er fult av biler og folk i havnen nr det er helg, fordi alle kommer for smake p fisken og skalldyrene, noe vi ogs fikk i gr.

Dette er inn mot Tumbes. Du kan se at husene bestr av 3 etasjer, i stedet for ha 2 etasjer og en garasje ved siden av, som nok er litt vanligere.

N er mamma, Lillebror, Marcela og meg p vei til se kvartfinalen i Copa America - Brasil vs Paraguay, nytt innlegg kommer i morgen!

- Marte & Malin

Dette innlegget ble skrevet i gr, men pga problemer med pc'en fikk vi ikke publisert det fr i dag.

Det ble ikke noe innlegg i gr, s det er ekstra mye fortelle i dag!

P mandag, etter vi publiserte siste innlegg, var vi hjemme hos Claudia spiste kveldsmat sammen med henne og barna hennes. Det er jo nesten 20r siden mamma var her sist, s de hadde mye snakke om. Etter vi hadde spist dro vi til et shoppingsenter i nrheten av Claudias hus, bare s vi skulle f kjpt et par ting vi hadde glemt igjen hjemme. Claudias hus er forvrig ikke i Santiago, der vi bodde, og Claudia jobbet, s vi mtte ta metroen for komme dit. Noe som viste seg vre veldig enkelt og greit, s lenge du holdt godt p sakene dine (som vesker, poser etc).

Etter et par treningsturer med Claudia som metroverge, klarte vi i gr helt fint komme oss fra sentrum i Santago til Paulina, en av mammas beste venninner fra da hun bodde her. Men dagen ble ikke startet med metrotur, for vi hadde nemmelig bestemt oss for ta et bad, siden hotellet tross alt hadde et basseng p taket. Vi var fast bestemte for bade, alle sammen, selv om bassenget ikke var oppvarmet, og det er p det kaldeste (vinter) her i Chile. Jeg var uti frst, Lillebror var uti lengst, og Mamma var uti eldst.

Det var etter dette, og etter at vi spiste med Claudia, at vi dro til Paulina for spise kvelds. Hun bodde i et veldig fint nabolag, med en park, hvor Lillebror og Paulinas snn spilte fotball s og si hele kvelden.

I dag tidlig var det Concepcion som stod for tur, s da vi hadde spist frokost p hotellet tok vi metroen til bussholdeplassen. Bussturen derfra til Concepcion tok 6 timer, men i forhold til turen fra Norge til Santiago, var dette ingenting. Vi er n hos mammas familie, og skal vre her i ca 6 dager.

- Marte & Malin

Vi er fremme! Vi dro hjemmefra i gr klokka 12, og rett over klokken 9 lokal tid stilte vi oss i ken for komme gjennom passkontrollen. Da hadde vi reist i 27 timer! En knapp time senere hadde vi funnet bagasjen og satt i drosje p vei til hotellet. Selvsagt var det ikke mulig sjekke inn p rommet fr etter 15, men vi fikk satt fra oss bagasjen og tok oss en tur i Santiago sentrum. P de f timene vi har vrt her har vi rukket treffe Claudia (min vertssster da jeg var utvekslingsstudent i Concepcin), vi har ogs rukket se oss om i omrdet rundt hotellet.

Vanligvis tar vi fly p natten, noe som vil si at flyplassens lille sushirestaurant ikke er pen, s vi fikk oss en god start p turen da vi fikk spise vr favorittmat til lunsj. Lillebror ble ogs fornyd, da han fikk sitte spise sin favorittmat med oss, nemlig baconplse fra Narvesen

Hotellet er vel strengt tatt ikke et hotell, men snarere fire hyblokker p rekke, med utleieleiligheter til en bra pris. Vi bor i 16. etasje og har flott utsikt. Vi bor ogs like under bassengomrdet, som er plassert i 18. etasje.

Bydelen heter Bellas Artes, og er perfekt for museums-hopping. La Moneda (presidentpalasset), Plaza de Armas, Museo Chileno de Arte Precolombiano, Centro Gabriela Mistral, Museo Nacional de Bellas Artes og Museo de Arte Contemporneo ligger f kvartaler fra der vi bor.

VI m g n, for vi er invitert hjem til Claudia og hennes familie. Fr vi logger av m vi unnskylde til Pappa for at vi ikke la merke til at han hadde klipt seg da vi skulle dra. Beklager! Du har s lite hr igjen at vi ikke legger merke til om det blir litt kortere...

-Malin & Marte

N har vi kjpt billetter til en av kvartfinalene i Copa America! Dette har Lillebror feiret med anlegge samme frisyre som Fredrik Nordkvelle (midtbanespiller p Odd og forvrig en veldig sympatisk fyr). Er vi heldig kommer kampen til bli mellom Brasil og Argentina, men det gjenstr noen innledende kamper fr vi vet hvem som skal spille. Kvartfinalen vi skal se er den siste av de 4 kvartfinalene, og den spilles i Concepcion lrdag 27/6, alts om en uke.

Malin er ferdig pakket, og fikk plass til det hun trenger i kofferten. Ikke godt vite hvor man skal begynne, nr vi hper p badetemperaturer deler av ferien, samtidig som vi skal kjre slalom i Andesfjellene i begynnelsen av ferien. Det jeg gleder meg mest av alt til (utenom treffe igjen gamle venne og kjente, som jeg ikke har sett p nesten 20 r), er Pskeya! Der har vi leid en veldig kul hytte, og jeg hper oppholdet der svarer til forventningene.

Som oppvarming til turen brukte jeg deler av dagen i gr p en lpetur. I morgen skal vi joggefra et fly til et annet nr vi har 50 minutter p flybytte i Dsseldorf. Vi satser p at det gr greit... I gr ettermiddag var vi p PiT, som i r har besk av mange artister fra Sr-Amerika. Malin fant en fin poncho som hun ville kjpe for ta med seg til Chile, men jeg fikk henne fra det. Det blir litt som ta med vin nr man skal p ferie til Frankrike...

-Malin & Marte

Turen vi har ventet s lenge p er n kun f dager unna. Reisen er en konfirmasjonsgave, og jeg (Malin), har selv ftt velge reiseml.

Mamma og jeg kommer til oppdatere bloggen underveis, slik at dere som vil flge oss p turen, fr gjort det. Vi har enn ikke begynt pakke, men vi har kjpt nye kofferter, begge to. Vi satser p ikke fylle koffertene fr vi er klare for hjemreise.

Vi har lagt noen planer, men kommer til ta en del p sparket. Dersom noen har tips, s tar vi med glede imot det.

Det komme seg fra Norge til Chile er en lang reise (ca. 22 timer), og vi holder fortsatt p med skaffe oss underholdning til flyturen. Mamma skjnner ikke hvorfor hun ikke fr logget p Netflix med viaplaybrukeren vr, og pappa fr bare opp en feilmelding nr han sker p Viaflix. Jeg fr hjelpe dem s problemet blir lst.

Reisen er ikke over idet vi lander i Santiago, for vi kommer til reise mye nr vi kommer frem, for f oppleve mest mulig. Stuebordet brer derfor et preg av bker om Chile, og mobilene har de fleste reiseapper vi kan f bruk for.

Mamma, som for vrig er spansklrer, hper selvflgelig at jeg skal lre mest mulig spansk p turen, og at noen av innleggene fremover kan vre p spansk. Men det fr vi se litt an.

Det hadde vrt gy om mange ville flge oss, del gjerne innlegget videre med dine venner.

Dette er langt fra vr frste tur, men for frste gang velger vi blogge underveis. Det blir garantert ikke vr siste tur, kanskje fortsetter vi bloggingen ogs.

Malin

Hei og velkommen til min blogg!

Legg meg til som venn

Juni 2016 April 2016 Juli 2015 Juni 2015

Blogg Chile

Sk i bloggen

Linker

blogg.no F din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen m avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger p
blogg.no og annonser p bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktr for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.